Techniki świadomego śnienia

„Lucid dreaming”, czyli zjawisko, dzięki któremu przy użyciu umiejętności wrodzonych naszej podświadomości możemy czynnie ingerować w treść naszych marzeń sennych to coś, co pozostaje w sferze możliwości każdego człowieka. By doświadczyć niepowtarzalnego wrażenia, jakie niesie możliwość sterowania własnymi snami wystarczy zaznajomić się z kilkoma technikami pomocnymi przy nauce odróżniania jawy od podświadomych wyobrażeń

Początkujący adepci sztuki osiągania świadomych snów skorzystać mogą z wielu porad na temat tego, w jaki sposób odkryć, że obserwowane przez nich wydarzenia nie są rzeczywistością. Jedną z popularnych technik jest prowadzenie dziennika snów. Polega ona na posiadaniu zeszytu, który zawsze znajduje się w pobliżu śpiącej osoby. Po każdym przebudzeniu musi ona opisać to, co pamięta z zakończonych snów, zwracając uwagę na jak najwięcej detali. Dzięki systematycznemu uzupełnianiu dziennika osoba chcąca osiągnąć stan świadomości podczas odpoczynku lepiej poznaje specyfikę świata nocnych marzeń, dzięki czemu łatwiej może go odróżnić od codzienności. Na podobnej zasadzie działa również metoda tak zwanych „reality checków”, czyli, w wolnym tłumaczeniu „testowanie rzeczywistości”.

Polega ona na rozstrzyganiu, dlaczego to, co w danej chwili widzimy nie może być snem (np.: „To nie jest sen, bo jeśli uderzę teraz mojego szefa, zwolni mnie z pracy”). „Reality checki” wykonuje się albo o określonych godzinach w ciągu dnia, albo w chwili, kiedy zrobimy coś, co zostało przez nas wcześniej uznane za nakaz do tej czynności, na przykład spojrzymy na zegarek. Dzięki stosowaniu tej techniki możemy liczyć na to, że w niedługim czasie również we śnie przeprowadzimy test i odkryjemy tym samym, że śnimy. Jeszcze inny, choć bardziej uciążliwy sposób na osiągnięcie stanu świadomego śnienia polega na tym, że nastawiamy budzik na taką godzinę, by mieć już za sobą kilka godzin snu. Po przebudzeniu należy wstać na czas sześćdziesięciu lub stu dwudziestu minut, po czym ponownie położyć się do łóżka, wmawiając sobie przy tym, że za chwilę będziemy śnić i zamierzamy brać w tym procesie czynny udział. Stosując tę metodę używamy techniki autosugestii, jednocześnie korzystając z wpływu faz snu na stan naszego umysłu po przebudzeniu.

Stosując jedną lub kilka z wyżej opisanych technik uzyskiwania świadomego snu musimy pamiętać, że kluczem do sukcesu jest systematyczność i odpowiednio silna motywacja.

One Response to “Techniki świadomego śnienia”

  1. Witam! Chciałbym zaproponować udział w programie partnerskim dot. świadomego snu. Jak mogę się skontaktować?

Leave a Reply